Testuję aplikacje mobilne banków. Tak po prostu. Ktoś mógłby powiedzieć: „testujesz to testujesz… na ch*j drążyć” :). A ja wtedy mógłbym opowiedzieć że zdecydowałem sie na exhibicjonizm badacza. Ktoś mógłby zapytać, i słusznie, skąd nagle taka chęć dzielenia się wiedzą. A ja wtedty mógłbym wziąć głęboki wdech i odpowiedzieć:

Geneza badań

Szukam konkretnych rozwiązań fintechowych mobile i stwierdziłem, że bez wyjścia do użytkownika tego się nie da ogarnąć. W pracy UX Designera to nic odkrywczego. Problem który będę próbował rozwiązać jest bardzo wąsko sprecyzowany. Jednak nie przetestuję tego wyrywka bez szerszego podejścia do „bankowości mobile”. Dlatego zdecydowałem się grać w otwarte karty.
 
Badania na tym nie ucierpią, to pewne. A świadomość, że ktoś patrzy mi na testy na pewno zmotywuje mnie do bardziej sumiennej pracy. Zdaję sobie sprawę, że wkładanie bankowości mobilnej do jednego worka z „fin-techem” to duże nadużycie. Są przecież, bardzo dobre rozwiązania znane globalnie. Jestem entuzjastycznym użytkownikiem Revoluta, od niedawna bawię się z Transferwise. Jednak zdaję sobie sprawę, że to nie wyczerpuje tematu.

Jakie aplikacje testuję i dlaczego

Nie będę testował wszystkich apliacji mobilnych. Z dwóch powodów: po pierwsze mi się nie chce. Zaraz zaraz, przecież dwa akapity wcześniej pisałem o sumiennej pracy. Tak. Ale stawiam na jakość i szukanie fajnych rozwiązań. Subiektywnie dobrałem 6 aplikacji mobilnych wg klucza: popularność + użyteczność.  Bazowałem m.in. na tym rankingu. Tak czy inaczej testować będę: mBank, PKO BP, ING, Alior, PKO S.A., BZ WBK/Santander. 

Zakładanie konta offline

Badania chciałem przeprowadzić na prawdziwych kontach bankowych, więc konta demo nie wchodzą w grę. Nie pozostało mi nic innego jak założyć realne konta w tych bankach. Jako, że miałem dużo wolnego czasu (tacierzyński style) postanowiłem zrobić to offline. Liczyłem na przygodę i się nie zawiodłem.
Testy_bankowosc_mobile

Zakładanie konta offline ssie :)

 
UX bankowości offline leży. Ale jest spójny bez względu na bank. I tak w każdej jednej placówce:
  • pracownik próbował mi wcisnąć kilkanaście produktów finansowych których nie potrzebowałem *
  • umowy są formułowane totalnie nieprzyjemny sposób: ściana tekstu
  • architektura informacji na umowach jest klasycznie rozwiązywana przez podkreślenia mazakami – true story
  • To wszystko sprawia, że średni czas otwierania rachunku to ok 15 min.
 
*Edit: Szukając przyczyny nadgorliwości pracowników bankowych, skonsultowałem się z kolegą, który na codzień pracuje w banku. Okazuje się, że spełniałem wszystkie kryteria aby zostać potraktowany jako tajemniczy klient. To tym gorzej świadczy o bankach. 

Designer jest pierwszym testerem

Ok. Mam listę aplikacji, mam realne konta. No ale nie oddam aplikacji do testów zanim sam się przez nie nie przeklikam….
Ile aplikacji tyle pomysłów na nawigację. Nawigacja w aplikacjach bankowych to spokojnie dobry temat na osobny wpis. W tej części wpisu chciałem na gorąco podzielić się kilkoma spostrzeżeniami, ale stwierdziłem, że zostawię to sobie na koniec testów.

Co dalej?

Mrówcze przygotowania do badań. Metodologia, plan badań etc. Postaram się znaleźć złoty środek między nakładami na badania a osiągniętym efektem :) Muszę też się zastanowić czy otwartość testów nie wypaczy ich wyników, czy nie zdecydować się na publikację raportu po zakończeniu badań… Tak czy inaczej, jeżeli chcesz przebadać jakiś wąski aspekt bankowości online – odezwij się. Jeżeli nie będzie to kolidowało z moimi założeniami może upieczemy dwie funkcjonalności w jednych testach… :)

Fajne? Podziel się! Albo się nie dziel... sam już nie wiem. Miliony pytań bez odpowiedzi :)